ukcp psa

Τι είναι η «κατάθλιψη των Χριστουγέννων»;

Τι είναι η «κατάθλιψη των Χριστουγέννων»;

Η ψυχολόγος Σοφία Αντύπα δίνει στο okmag συμβουλές για να την αντιμετωπίσουμε.
Τι πρέπει να κάνετε για να αποφύγετε τη θλίψη και την ένταση.

Τι είναι η «κατάθλιψη των Χριστουγέννων»;Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και πέρα από το γιορτινό κομμάτι, τα τραγούδια και τα δώρα μπορεί να φέρουν και κάποιες μεταπτώσεις στην ψυχολογία μας. Η γνωστή πλέον «κατάθλιψη των Χριστουγέννων» μπορεί να προκαλέσει θλίψη ή ένταση σε όσους την έχουν και μεγάλη δυσφορία. Η ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια, Σοφία Αντύπα μιλά στο Okmag για την «κατάθλιωψη των Χριστουγέννων» και το πώς μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε.

Τι είναι η κατάθλιψη των Χριστουγέννων;

Η κατάθλιψη των Χριστουγέννων συχνά συνδέεται με την εποχιακή συναισθηματική διαταραχή, την οποία κανείς μπορεί να νιώσει κατά τη διάρκεια του χειμώνα, όπου η μέρα μικραίνει και κρυώνει ο καιρός. Γενικά είναι μια ήπια μορφή κατάθλιψης που ναι μεν δημιουργεί δυσφορία, αλλά είναι εποχιακή. Τα Χριστούγεννα όμως από μόνα τους είναι μια εποχή, όπου χρειάζεται να ανταπεξέλθουμε συνήθως είτε σε ένα υπερφορτωμένο πρόγραμμα, είτε στη μοναξιά. Με αποτέλεσμα κανείς εύκολα σχετικά να μπορεί να νιώσει θλίψη ή ένταση, ή και τα δυο ταυτόχρονα, την εποχή αυτή, για έναν ή περισσότερους από τους παρακάτω λόγους,

Άγχος που βιώνει για οικογενειακές, φιλικές & επαγγελματικές υποχρεώσεις.
Κούραση λογω όλων των έξτρα υποχρεώσεων.
Άγχος ως προς την οικονομική διαχείριση (πώς θα ανταπεξέλθουμε στα δώρα) κτλ.
Μεγάλες & μη ρεαλιστικές προσδοκίες
Δυσκολία στις οικογενειακές σχέσεις (διαζύγιο, χωρισμοί, διαπληκτισμοί), που μας βαραίνουν.
Υπερβολικη εκθεση σε εμπορικα προιοντα διαφημισεις κτλ.
Δυσκολια να ειμαστε με τους αγαπημενους μας, ή η απουσια των αγαπημενων μας.
Έλλειψη συντρόφου
Η θλίψη και η ένταση αυτή, μπορεί να μας δημιουργήσουν συμπτώματα όπως, πονοκέφαλους και αυπνίες, κούραση, εκνευρισμό, αίσθηση ενοχής, και δυσκολία στη συγκέντρωση, αλλά και συμπεριφορές όπως υπερφαγία, αύξηση στην κατανάλωση του αλκοόλ, και αυξημένη σεξουαλική δραστηριότητα, ώστε να καλύψουμε μερικώς τα ανεπιθύμητα αυτά συναισθήματα, που μας δημιουργούν δυσφορία.

Πώς μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε;

Υπάρχουν κάποιοι τρόποι που θα σας βοηθήσουν:

  • Δημιουργήστε χρόνο για την φροντίδα του εαυτού σας,
  • μοιραστείτε τις υποχρεώσεις,
  • βάλτε όριο στην κατανάλωση αλκοόλ καθώς επιδρά αρνητικά στην κατάθλιψη,
  • βάλτε όριο και στα έξοδα σας ώστε να μην σας επιβαρύνουν αργότερα.
  • Μην έχετε υπερβολικές προσδοκίες, προσπαθήστε να περάσετε καλά κατά τη διάρκεια των ημέρων και μην περιμένετε τη μια μέρα των Χριστουγέννων μόνο για να νιώσετε τη χαρά και τη ζεστασιά που τόσο επιθυμείτε.
  • Πείτε Όχι σε καταστάσεις ή συνθήκες που δεν επιθυμείτε.
  • Διασκεδαστε διαφορετικά από ότι τις άλλες χρονιές.
  • Μην συγκρίνετε και αναπολείτε το παρελθόν.
  • Κάντε καινούργιες γνωριμίες.
  • Περάστε χρόνο με τους ανθρώπους που σας ευχαριστούν και που νιώθετε καλά μαζί τους.
  • Αναζητήστε τρόπους να βοηθήσετε τους συνάνθρωπους σας.
  • Κάντε βόλτες και θαυμαστέ τη Χριστουγεννιάτικη πόλη σας.
  • Κάντε βόλτες στη φύση.
  • Αναζητήστε φίλους ή συγγενεις που σας έχουν λείψει και αφιερώστε τους χρόνο.
  • Εστιάστε σε αυτά που έχετε και που νιώθετε ευγνώμων.

 

Πώς επιδρούν τα Χριστούγεννα σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες;

Η εποχή των Χριστουγέννων σίγουρα είναι πιο συναρπαστική για τα παιδιά όπου περιμένουν με αγωνία τον Αγ. Βασίλη και την ημέρα που θα ανοίξουν τα δώρα. Είναι μια αγωνία και μια χαρά που και εμείς οι γονείς μοιραζόμαστε μαζί τους κάθε χρονιά διαφορετικά, ανάλογα με την ηλικία τους.

Οι στολισμοί και τα φωτάκια όμως στους δρόμους ζεσταίνουν τους ανθρώπους κάθε ηλικίας και κάνουν τις μέρες αυτές πιο γιορτινές και γεμάτες με ελπίδα. Δημιουργείτε μια αίσθηση και μια ανάγκη και στους μεγαλύτερους να αγκαλιάσουν και να νιώσουν την αγάπη των γύρω τους. Διαχρονική άλλωστε είναι και η ιστορία του γνωστού σε όλους μας Σκρουτζ, του Τσαρλς Ντίκενς, όπου ακόμα και το πιο αδιάφορο ον στη μαγεία των Χριστουγέννων, χωρίς κανένα συναίσθημα ή τρυφερότητα , ερχόμενος αντιμέτωπος με τη δυστυχία και το τέλος, αλλάζει, και γίνεται ο μεγαλύτερος ευεργέτης.

Για κάποιους ηλικιωμένους η εποχή αυτή είναι μια ευκαιρία να δουν και να έρθουν πιο κοντά με τους δικούς τους. Για κάποιους άλλους όμως είναι δύσκολες μέρες καθώς είναι μια υπενθύμιση, των χρόνων που έχουν περάσει και των αγαπημένων που έχουν χάσει. Είναι λοιπόν βασικό να μην τους ξεχνάμε αυτές τις μέρες, και να τους δίνουμε την ευκαιρία να μοιραστούν τις δικές τους ιστορίες. Είναι άλλωστε μια εποχή που μοιραζόμαστε τα έθιμα και τις αξίες που μας ενώνουν.

«Είναι σημαντικό να βάζουμε πιο μικρούς και πιο ρεαλιστικούς στόχους»
Η αλλαγή του χρόνου και τα σχέδια που κάνουμε, πώς μπορούν να επιδράσουν στην ψυχολογία μας.

Η αλλαγή του χρόνου είναι πάντα μια περίοδος που κανείς νιώθει πως είναι μια νέα αρχή, όπου μπορεί κανείς να αφήσει πίσω του κάποιες ανεπιθύμητες συνήθειες, και να εκπληρώσει κάποιες επιθυμητές. Νιώθουμε σαν να είναι επιτακτικό να κάνουμε κάποιες αλλαγές και βάζουμε συνήθως μεγάλους στόχους, έτσι πολύ συχνά απογοητευόμαστε και νιώθουμε τελικά ενοχικοί και ανεπαρκής. Είναι σημαντικό να βάζουμε πιο μικρούς και πιο ρεαλιστικούς στόχους για αρχή. Να μην περιμένουμε πως η αλλαγή θα γίνει από τη μια μέρα στην άλλη, και να μην είμαστε αυστηροί και ακυρωτικοί με τον εαυτός μας. Να έχουμε υπομονή και να είμαστε μεθοδικοί στον τρόπο και στη σκέψη μας, και να είμαστε ποιο επιεικής με τον εαυτό μας.

«Η πράξη αγάπης προς τους συνανθρώπους μας είναι ζωτικής σημασίας για την αυτοαξία μας»
Η περίοδος των γιορτών είναι συχνά και περίοδος προσφοράς στους συνανθρώπους. Μπορεί μια τέτοια κίνηση αγάπης να μας βοηθήσει;

Η περίοδος των Χριστουγέννων είναι κατεξοχήν η περίοδος προσφοράς στους συνανθρώπους μας, (χωρίς αυτό να σημαίνει πως την υπόλοιπη χρονιά δεν το θυμόμαστε). Είναι μια εποχή όπου κανείς ευαισθητοποιείται, και μέσο της προσφοράς και του εθελοντισμού, νιώθει μια καταρχήν ηθική ικανοποίηση, και αυτοεκτίμηση. Γινόμαστε προς στιγμήν μέρος ενός καλύτερου κόσμου μέσο της συνεισφοράς μας, είτε υλικά, είτε μέσο εθελοντισμού και αυτό μας βοηθάει στην καλύτερη ψυχική και σωματική μας υγεία.

Η πράξη αγάπης προς τους συνανθρώπους μας είναι ζωτικής σημασίας για την αυτοαξία μας, καθώς γινόμαστε μέρος του συνόλου, και καλλιεργούμε τις κοινωνικές μας δεξιότητες, αλλά συγχρόνως ανακαλύπτουμε και διαφορετικές πτυχές του εαυτού μας. Η πράξη αγάπης μπορεί να είναι μια αγκαλιά, ένα χαμόγελο, ή απλά ένας καλός λόγος που κάνει όλη τη διαφορά αυτές τις μέρες και όχι μόνο! Γινόμαστε έτσι και παράδειγμα προς μίμηση για τα παιδιά μας και τους γύρω μας. Μην ξεχνάμε προς κατά βάση είμαστε κοινωνικό ον, οπότε η προσφορά και η αλληλεγγύη μας βοηθάει στο να ζούμε μια πιο ισορροπημένη και γεμάτη ζωή.